Van Laos naar Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ruby, Elrik, Enzo en Loes - WaarBenJij.nu Van Laos naar Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Ruby, Elrik, Enzo en Loes - WaarBenJij.nu

Van Laos naar Vietnam

Door: Enzo

Blijf op de hoogte en volg Ruby, Elrik, Enzo en Loes

26 Juli 2014 | Vietnam, Hanoi

Heeey!

Het is nog maar een week geleden dat we een update over onze reis hebben geplaatst en inmiddels zijn we al twee keer de grens overgestoken. De afgelopen week zijn we vertrokken uit Chiang Mai en richting Laos gereisd. Allereerst moesten we naar de grensplaats Huay Xai reizen. Dit deden we met de plaatselijke bus en duurde ongeveer 8 uur. Direct dezelfde dag zijn we overgestoken over de grens, waar je eerst je paspoort moet laten controleren , dan met een bus naar de volgende controle post wordt gebracht, vervolgens moet je daar het visum regelen. Na wat papierwerk en samen 120 dollar armer waren we dan eindelijk in Laos. Over de grens werden we met een Tuk Tuk naar het centrum naar van de stad gebracht waar we nog een slaapplaats moesten zoeken. Na een leuk hotel gevonden te hebben (waar we met zijn 4e in een 3 persoons kamer hebben geslapen voor een appel en een ei), hebben we heerlijk gegeten bij een restaurant, met een prachtig uitzicht op de mekong rivier.
De volgende ochtend zijn we met een soort mini pickup, naar de slowboat gebracht, waar ons een 6 uur durende tocht stond te wachten. Aan boord waren er twee rijen met aan iedere kant twee autostoelen (of een achterbank uit een auto). Het uitzicht op de tocht was echt prachtig. Er was veel jungle, mooie heuvels en bergen te zien. Heel af en toe stopten we bij een klein dorpje, waar dan de lokale bevolking aan wal ging,of er werden wat goederen afgeleverd. Bij aankomst in Pakbeng stond er een kleine mensen massa ons op te wachten om ons in hun hotel of guesthouse te loodsen. Uiteindelijk hebben we op ons eigen houtje een guesthouse gevonden, waar we voor 2,50 euro per persoon komden verblijven. Pakbeng was meer een lange straat dan een dorp, waar de lokale bevolking het vooral van de toeristen moet hebben. Toch is dit het goedkoopste plaatsje tot nu toe dat we zijn tegengekomen in onze reis. Na nog een boottocht van 8 uur kwamen we dan eindelijk aan in Luang Prabang. Bij aankomst vroeg iedereen zich al af, of we wel al waren aangekomen in het stadje. Want we zagen niet veel meer dan een houten trapje en wat jungle. Toen we boven kwamen moesten we een kaartje kopen voor een Tuk tuk die ons 10 km verderop midden in de stad bracht. Uiteindelijk daar aangekomen en geheel vermoeid van de reis, moesten we nog een slaapplaats vinden. Na meerdere opties te hebben overwogen, zijn we in een wat relatief duur hotel beland, maar wel met een prachtige kamer, goede airco en een ruime badkamer. Deze badkamer had overigens ook een raam van ongeveer 2 bij 2 meter, waar je vanaf de kamer direct inkeek, gelukkig was er ook een rolgordijn. Toen zijn we gaan slapen na een heerlijke noodle soep (bij dit restaurant werden we bedient door jonge kinderen) en een potje kaarten.
De volgende ochtend ging de wekker om kwart over 5 om de monniken te kunnen bezichtigen. De monniken verzamelen in optocht eten, fruit en snoep, die ze offeren om aan Buddha vergiffenis te vragen. Daarna ploften we weer snel ons bed in. Overdag hebben we het hoogste bereikbare punt in Luang Prabang bezocht. In de hete zon sjokten we stap voor stap naar boven, waar we werden beloond met een prachtig uitzicht over de stad, bergen, de mekong en de namkhong (een tak van de mekong). Daarna hebben we in het hotel de reis verder gepland, wat hotels geboekt en voor de volgende dag een tripje naar de Aziatische Olifanten.
Om 8 uur in de ochtend werden we opgehaald met een minibusje en werden we naar het Elephant Village gebracht. Na wat instructies van onze spontane Guide, kwamen we al snel in aanraking met de olifanten. We mochten dichtbij een olifant komen, hem aaien en voeden. In het begin was dit heel onwennig en een beetje eng, maar dit trok al snel weg. Even later zaten we op een olifant, samen met een mahout (begeleider van de olifant ). Elrik en ik zaten op een trage olifant die er niet veel zin in had, maar werd alleen aangespoord doormiddel van bewegingen van de benen en voeten van de mahout en constant "Hue!" te roepen. Na ongeveer driekwartier door de jungle met steile hellingen en een modderige 'pad' kwamen we bij het einde. Elrik ging voor het laatste stukje nog op de nek zitten, nadat hij zat spoorde de Mahout de olifant aan en zodra de olifant het einde zag, begon te olifant te rennen. Ik op de rug op het bankje en elrik op de nek vielen er bijna vanaf! Aan de lach van de mahout de horen had hij ook niet verwacht de de olifant zo snel de benen nam. Savonds hebben we weer heerlijk gedineerd aan de mekong, waar we overigens helemaal lek zijn gestoken door de muggen, maar gelukkig slikken we de malaria pil!
Na heerlijk te hebben uitgeslapen, een uitgebreid ontbijt, en vele potjes kaarten zijn we rond 2 uur naar het vliegtuig gebracht en verlieten we om 5 uur de grond van Laos. Om kwart over 6 kwamen we veilig en wel aan op het vliegveld van Hanoi, waarna we met de taxi naar ons hotel zijn gebracht. Hongerig gingen we de stad in opzoek naar een lekkere maal. We stonden allemaal versteld hoe druk het was en hoe ongeregeld het verkeer is. Er rijden echt ongelofelijk veel scooters en er zijn geen voorrangregels, iedereen gaat wanneer die wilt, en het is uiterst zeldzaam als je geen toeter hoort in de stad. Geschokeert maar voldaan gingen we slapen.
De vriendelijke mensen in ons hotel, hebben voor ons al de nachttrein naar Hue, en een 2 daagse boot trip naar de Halong baai geboekt. De Halong baai is een van de wereldwonderen en kunnen we dus niet aan ons voorbij laten gaan. Na dit te hebben geregeld zijn we de stad ingegaan, hebben we een oude universiteit bezocht, waar literatuur werdt gestudeerd, en hebben we het Ho Chi Minh museum bezocht. Hier hebben we veel gezien over hoe het er in de Vietnam oorlog aan toe ging en aan alles en iedereen kun je zien dat deze meneer Ho Chi Minh veel betekend voor het land en hun volk. Niet alleen aan het collosale museum dat grotendeels wordt gevuld met zijn daden, spullen, geschriften en foto's, maar ook aan het mausoleum dat speciaal voor hem gebouwd is. Het mausoleum is samen met de tuin eromheen immens groot, en geeft een beetje ijzig en streng gevoel als je er langs loopt. De rest van de avond gaan we relaxen en wat onze gekochte noodles soepje eten, morgen gaan we de stad weer verder verkennen. Savonds is het voor ons iets te druk om de deur uit te gaan. Tot snel weer!

Groetjes Enzo

• 27 Juli 2014 - 10:51

Fred:

Leuk stukje Enzo!
    Jullie maken veel mee in een paar weken, geniet van de mooie landen, verschillende culturen, lekkere of minder lekkere eten en van de muggen natuurlijk!
    Kunnen jullie het allemaal wel aan, zoveel moois in die paar weken?
    Veel plezier verder. Ik hoop dat we snel weer wat lezen van jullie.
    Groeten Fred

• 28 Juli 2014 - 06:39

Leon:

Hey Jong en lui , ziet er goed uit, leuke foto`s Geniet er maar van ! Veel plezier ! gr Leon